Secretul Jessaminei. Dead as a libi-dodo

Jessamine, Jessamine, Kranky, 1995

 

Styles: Alternative/Indie Rock, Post-Rock 

Jessamine a luat fiinţă în anul 1992 şi este cunoscută în special pentru albumul post-rock omonim din 1995, plus două materiale ulterioare, Long Arm of Coincidence din 1996 şi Don’t Stay Too Long din 1998, triptic ce alcătuieşte scheletul conceptual şi corpusul artistic al trupei americane. Tot aici se mai adaugă şi materialul live din 1999 intitulat Living Sound, cântecul de lebădă al formaţiei. După despărţirea de combo-ul indie/post-rock Jessamine din anul 1999, fosta basistă şi interpretă Dawn Smithson intră într-un con de umbră pentru a reverbera din nou la început de mileniu cu două materiale solo şi de sine stătătoare, în tonuri impresioniste Nick Drake – Safer Here, în 2005, şi Earth Machine în 2008. Revenind la materialul de debut Jessamine  se poate susţine că acesta este albumul care constituie conceptual şi artistic atât inima cât şi zenitul formaţiei. Dacă metanaraţiunea sonoră şi maelstrom-ul textural spaţial, halucinator şi psihedelic Another Fictionalized History este un cântec de leagăn în tradiţie clasică Jesus and Mary Chain, bucata Secret traduce hipnotic efectele suprarealist-poetice cu oglindiri onirice ritualizate de Maya Deren, într-o piesă ireală, ezoterică şi enigmatică, cu unele tonuri orientale, o spirală cinematică pre-Aronofsky şi creativ multiplă, post-Śākyamuni ascensională. Royal Jelly Eye Cream este mulţumitor de abrazivă, plastificată şi suprarealistă (I think Dawn Smithson, she don’t use jelly, she has just a pair of flaming lips!) în vreme ce texturile combinate din paspartuul Ordinary Sleep sunt disociate eteric, cu voce pierdută Nick Drake-like, suprapuse în manieră sângeroasă shoegaze-Valentine, noisy-zgomotoasă, amintind de conceptul experimental Today’s Active Lifestyles din 1993 al pionierilor post-rock deconstructori de la Polvo – zgomotul alb la putere! Medicamentos stupefianta Inevitably (Morphine-like) este un voiaj de închipuiri şi fantasme tripuite sed non satiata ce se continuă mai mult decât artificial în bucata You Have Ugly Talents, Martha, dioramă dream pop, magic-cinematică, caleidoscop specific mijlocului anilor ’90, cu tonuri neopsihedelice Mazzy Star şi gestualitate enigmatică post-impresionistă şi post-Galaxie 500 (Damon & Naomi, dixit). Bolborositoarea şi spaţial instrumentala One Trick Pony erupe asemenea unui gheizer vulcanic şi este atât de ieftin (in)voluntar enigmatică încât se poate derula retrospectiv şi ucronic ca o piesă metasonoră Wierd/SF din anii de aur atomici ai radioului cincizecist (scenariu Fritz Leiber, voce Boris Karloff) sau ca un soundtrack butaforic şi generos de serial pionieric şi spaţial de la sfârşitul anilor ’60 (comandantul Leonard Nimoy ar fi considerat-o cel mai probabil o piesă disco-dansabilă). Don’t You Know That Yet? poartă în pântece experimentele debutante ale anilor ’70,  proto-punk, hipnotice, ciclice şi psihedelice, clone White Noise şi Silver Apples,  diseminate şi reflectate întrucâtva şi în curentul indie/alternative al anilor ’90, partea dinspre leviatanul gotic şi oniric This Mortal Coil, sau de texturile postmodern ambientale ale pop-ului electronic susţinut la sfârşitul mileniului de Stereolab. Experimental, învălurit şi hipnotic, albumul Jessamine reia posibilitatea unui interior deschis către un incubator de gânduri clinic clocitoare. Căci nu încape îndoială că păşind uşor pe urmele lui Aldous Huxley, pe uşile disocierii psihotrope, frumoasa Jessamine se desfăşoară pe o altă scenă de percepţie, estetică şi suprarealistă, într-o ordine duală şi  imaginară, încapsulată şi sufocantă, constituindu-se în ceea ce alienat şi cuaternar altminteri este – o frumoasă bucată de muzeu şi avangardă într-un cavou de sticlă. Secretul Jessaminei. Dead as a libi-dodo. Închiderea Iasomiei… Remedios Varo, ad infinitum.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s